From: Rosca Ioan (roscai@ERE.UMontreal.CA)

 Subject: Raspuns domnului Ciuca

 Newsgroups: soc.culture.romanian

 Date: 1996/03/25

 

 

Domnule Ciuca,

 

       Ati raspuns elocvent provocarii mele prin insasi structura

mesajului pe care ati avut amabilitatea sa mi-l adresati. Exercitiul

de fluiditate la care v-ati dedat tradeaza obisnuinta cu jocul de

descompunere si recompunere, de devirtualizare si osmoza, de

acceptare si revolta, de pace si neliniste, de speranta si dezamagire,

de iubire si insingurare, de credinta si indoiala, de emotie si

raceala, de orgoliu si umilinta ... la care va invitasem.

    Aparent dezlinat (ce ne-am face fara "jazz" ...) ati respins

ccomplet banuiala ca v-ati solidificat intr-o postura doctoral-

moralizator-estetic-intelectualista, pornind de la care ... deduceti.

Nu ca ar fi fost ceva rau in asta -sper ca am reusit sa exprim

toleranta mea pentru echilibruri contradictorii- dar mi-ar fi fost mai

creu sa intru in consonanta cu dv.

 

     Stiu acum ca - desi aveti gustul odihnei in forma stabila- nu va e

straina (si nici antipatica) pofta de a evada din ea. Nici mie ,

invers... Sint -cred- mai versatil , mai atras de treceri decit de stari ,

mai familiar in vibratie decit in sedimentare. Mi-am extras din asta

o anume voluptate (muzicala ? tragica ? furioasa ? orgolioasa ?)  

Sau o narcoza necesara ca sa-mi amortesc perplexitatea greu de

indurat ...

     Deseori imi apare raspunsul ca un cadavru al intrebarii, un

scrum in care "descifram" cu funebra dexteritate amintirea focului

care l-a produs. Si marginea (conturul) care separa-alatura un

ceva de un altceva imi creeaza cind bucurii, cind stupefactii,

cind furii, cind nelinisti. 

 

    Ambiguitatea necenzurata  a mesajului meu a produs rezultate

previzibile. Nu e usor sa manevrezi vagul fara a-l evapora sau

compromite.  Fara clarificari osificatoare , e posibil ca sa auzi

altceva decit ce spune celalalt. E chiar foarte probabil.  Consonanta

(din nou , in sensul lui Odobleja-  pe care nu numai il admir, ci si

iubesc ) presupune co-vibratie.  Vrajit-perplex in fata acestui

miracol al rezonantei, nu pot pretinde sa se produca mereu...

"Protocoalele" de sincronizare la care recurge practica stiintifica au

limite si preturi prea des uitate. De care trebuie sa ne eliberam

uneori, pentru a indeparta filtrul "precizarilor", de care mesajul

natural nu poate trece. Cuvintele "digitalizeaza" si asa prea mult ...  

Voi persevera deci in cvasi-spunere, pentru ca sansa -cit de mica -

de a sugera aroma unor trairi, imi pare mai atragatoare ca o -

"transmisie de informatie"...    

 

     In acelasi spirit,  desi va semnalez ca nu toate metaforele la care

recurgeti imi sint accesibile (trimitind la texte pe care nu le-am

citit , sau recurgind la expresii in limbi pe care nu le cunosc) , nu

doresc sa considerati aceasta prevenire ca pe o invitatie la a va

schimba stilul.  Ma descurc - in ansamblu-  (nimic nu ma

impiedica sa insist) si sint alergic la ideea  de "mesaj negociat"  de

care ma izbesc prea des in cercetarile mele .

    Va voi descrie in alta imprejurare atacul asupra creatiei vibrind

in  discurs (considerata  revoluta si de esenta ... nedemocratica).  In

fond, inca un triumf al pulverizarii. Nu mai e la moda sa povestesti

sau sa asculti ...  Celalalt nu intereseaza decit ca "suport de

informatie", nu mai e de vizitat, nu mai e de rezonat ... Profesorul ?

Un "facilitator"...  Iar elevul "navigeaza" printre "surse" de caramizi

informationale cu care isi cladeste -neaparat singur- miezul, cu care

isi solidifica singuratatea...

    Iritat de turnura "constructivista" a privirii spre inafara  si

incapabil de a-mi gasi alinarea in teoria -aparent compensatorie- a

"social cognition"-ului (datorita unei prudente pe care  mi-a

incrustat-o adinc suportarea comunismului), m-am regrupat in jurul

ideii de DOI.  Doi - ca punte intre unu si unu, ca atom al intilnirii

si relatiei, ca ax al fuziunii- desprinderii, ca subiect al oglinzii si

suport al iubirii, ca matca a deosebirii si asemanarii. Doi - ca

poarta a lui UNU spre MULTI. Doi- ca unu la patrat.

 

     In ce priveste doiul infiintator, recunosc ca incapatinarea cu

care a apelat Odobleja la dihotomie in cladirea Psihologiei

Consonantiste m-a intrigat la inceput. Mi s-a parut ca aplecarea sa

spre viziuni binare -mentinuta chiar cu pretul unor simplificari

discutabile- este in contradictie cu rafinamentul , plasticitatea ,

deschiderea si  dinamismul pentru care face o atit de fascinanta

pledoarie. Intre vag, fluid, relativ, complex  si tranzitoriu si

scindarea "alb-negru" pe care isi bazeaza definitiile -se casca o

incordare aparent nejustificata.

    Azi vad dihotomia lui Odobleja, ca o limita a

"vibrationismului" sau : imi sugereaza pilpiirea existentiala si  rolul

dual (ambiguu) al "suprafetei" de separatie  care naste/topeste un

ceva din/in rest ... Fie ca e vorba de devirtualizarea unui obiect sau a

unei idei.   Picatura care se evapora-condenseaza ... Marginea care

separa-contopeste ...   A fi si a nu fi.

  

   "Taietura" care exitentiaza este aparenta care ne permite sa

tratam fluidul lumii. Tocmai pentru ca e artificiala ea poate fi neta,

accentuind contururile pentru a le face perceptibile.  Studiind

functionarea vederii, am fost surprins de fenomenul accentuarii

contururilor , prin care adincim (???) linia de separatie dintre

inauntrul si inafara unei zone luminoase prea slab diferentiate...

     Dihotomia poate opera ca un  cutit tocmai pentru ca lucreaza

intr-o substanta maleabila . Putem fi (si poate chiar trebuie sa fim)

fermi in clasificarile noastre , deoarece sint artificiale !  Sint carari

arbitrare facute intr-un spatiu fara contururi , a carui amorfitate

nezidita,  ameninta perpetuu sa ne imbratiseze osmozant.

     

   Sintem dusi din nou , mereu, spre intrebarea de UNU. Si nici

macar vechimea perplexitatii noastre in fata acestui mister nu ne

usureaza. Cum sa tratam entitatea : separata de exteriorul ei sau

difuzata in el ? Exista o margine neta intre inauntrul si inafara unui

"obiect" compact ?  Daca da, ce e si cui apartine taietura ?  Daca nu

, ce e acea densitate existentiala care sporeste spre centru si scade

spre exterior ? Si unde stabilim pragul relativ al suprafetei de

separatie? Intrebarile acestea se mentin pe toata scara fiintarii :

incepind de la particulele elementare (imaginate ca

nedecompozabile) si pina la amalgamurile complexe (percepute

fuzionant).  Iar dimensiunea (transversala pentru entitate) a

timpului, nu face decit sa complice si mai mult sarcina de a

delimita pe UNU: caci curgerea reclama un exercitiu si mai

problematic de separare-alaturare.

    

     Aceste ginduri sparte ar vrea sa va sugereze cit de adinc ar

trebui sa coboare discutia noastra pentru a ne putea intilni autentic

pe subiectul indoielii Bine/Rau . Ca de exemplu ar trebui

sa ne punem in garda despre modul (modurile) in care simtim

despre  UNU, DOI ,SEPARARE, RELATIE, ACT etc.

    Mi-ar place o astfel de incursiune in compania dv. Va solicit

insa o aminare, caci ma aflu intr-o foarte acuta criza de timp,

datorita unor indatoriri aproapiate de scadenta.

    Cu simpatie

 

Ioan Rosca                       Montreal, 23 martie 1996