From: Rosca Ioan (roscai@ERE.UMontreal.CA)

 Subject: Indoieli (raspuns domnului Ciuca)

 Newsgroups: soc.culture.romanian

 Date: 1996/03/15

 

 

Indoieli

Domnule Ciuca,

 

    Dintru inceput as dori sa va rog a nu-mi citi interventia intr-un

registru artagos, sau chiar agresiv. Sint de acord cu multe din

lucrurile pe care le-ati spus, am simpatie pentru starea (de gratie ...)

din care ele emana. M-a vizitat. Sper sa ma mai viziteze. Sint 

MOMENTE in care rezonez intens la vibratii de tipul celor pe care

dumneavoastra le-ati emis.

 

    Momente doar, pentru ca in cautarea nesatioasa care ne macina pe

fiecare, eu ma las sfisiat de rasturnari contradictorii, care ma

scindeaza, ma multiplica, ma descompun ... ( Acelasi Stefan

Odobleja -pe care se pare ca il pretuim impreuna- sugereaza SI

mecanismul fluiditatii la care ma refer). Rezultatul e o acuta

plasticitate a incordarii mele intru sens. Asfel, ma pomenesc traind

stari si ginduri care nu se mai potrivesc cu emotia pe care o descrieti

cu atita eleganta. Si despre ele vreau sa va vorbesc.

 

     Odinioara -am fost un adolescent virulent revoltat- v-as fi

contestat efuziunea in mod razboinic. M-as fi simtit atacat de 

propunerea unui model ("frumos", "meritoriu"), in locul unei

incapatinate stari de respingere a oricarui model si a oricarei

sperante. Nu mai e nevoie sa va spun ce raporturi spirituale am avut

cu Camus, Celine, Cioran, Kafka ... Selectia dumneavoastra

"optimista" mi s-ar fi parut iluzorie si mistificatoare, o incercare de

auto- imbatare pentru a eluda poetic absurdul existentei.

    Dincolo de fronda teribilista, rectionam pe atunci astfel si pentru

ca  "pozitivii " intelepti (care printre altele, ar trebui sa cunoasca

indoiala ...) se dovedeau incapabili sa ASCULTE tipatul din refuzul

negativilor. In schimb "negativii" aratau neintelegere fata de pofta

de pace sau chiar de gratie. Clipa apolinica si cea dionisiaca pareau 

a se contrazice frontal , a nu putea comunica prin nici o punte intra-

sau inter- umana.

 

     Astazi, simt mai curind simpatie si tandrete fata de starile

contradictorii intre care ne arunca pofta de sens si fata de oamenii

care se stabilizeaaza in una sau alta. Ca si fata de cei care tremura

intre ele...

     Eforturile unora de a impleti tesatura unui Frumos-Bine ,

dispersata in istorie (v-ati referit extrem de inspirat la acest "tarim

igienic spiritual" incropit colaborativ) imi par emotionante si

laudabile.  Probabil ca reactia exagerata de respingere a "nihilistilor"

a venit din prezentarea ca dogma a ceea ce era in fond o terapeutica.

Realizez ca a "ataca" speranta in numele constientizarii relativitatii

si "datoriei fata de luciditate" e un cinism . De aceea nu imi mai

place duritatea lui Cioran (desi in lipsa prismei lui, imaginea lumii

mi-ar apare grosolan simplificata) si nu-i mai inteleg limbutia (!)

decit ca o forma de masochism si inconsecventa ( ar fi trebuit sa

taca daca si-ar fi inabusit cu adevarat nevoia de tandrete).

 

    Asadar simpatizez "incordarea pozitiva" pentru care pledati.

 

     Mi s-a parut oare, sau dumneavoastra respingeti incordarea

negativa pina la a nu o putetea asculta ? E o remarca a dv. despre

Cioran (care n-ar fi inteles  poporul roman), care suna acru ...

    Traiti uneori refuzul armoniei acestei lumi si rostului ei ? Revolta

fata de absurditatea conditiei umane ? Dezgustul fata de facerile

umanitatii si robustetea nedreptatii ? Urletul de nemultumire,

dorinta de a respinge incadrarea in joc ? Va simtiti tentat de

cronicizarea revoltei si echilibrarea in nesupunere ? Cum ii

percepeti pe cei care poposesc pe acest tarim "negativist" al

existentialului : bolnavi, ratati, periculosi ?

 

     Va solicit un raspuns tocmai pentru ca va intuiesc deschiderea ,

ceea ce ma face sa sper la o sugestie interesanta pentru  depasirea

paradoxului care pindeste iubirea : intoleranta fata de cei care nu

iubesc !

 

   Voi concretiza interogatia pregatita in paragraful anterior rugindu-

va sa urmariti si sa comentati un exercitiu nihilist. Va voi propune

deci o contra-sinteza , opunind-o celei "solare" compusa prin

selectia "perlelor" moral-spirituale create de-a lungul istoriei ( desi

am fata de "lumea frumosului" si fata de cautatorii ei o instinctiva

simpatie.)

 

     Iata povestea-exercitiu (simplist tratata -din economie de spatiu

si  premeditat selectata prin filtru "intunecos") :

 

     -Fiintele sint concepute astfel incit sa poata vietui doar in dauna

altor fiinte, pe care "sa le consume"; acest expansionism generic e

plata inevitabila  a "emanciparii" din stadiul de obiect; la baza vietii

sta hrana, adica capacitatea de a incorpora ceea ce nu iti apartine, de

a intrerupe vieti pentru a continua pe a ta. Nu ne putem desprinde de

acest strat al fiintei noastre ,in ciuda nazuintelor estetice. Cuvintele

si ideile au o independenta limitata fata de corp.

     Intre fiinte se da o continua lupta pentru supravietuire; orice

filmare completa a vietii animalelor contine scene de la care

"intoarcem capul " (dezgustati, infricosati, ipocriti, revoltati, milosi

?); traim ucigind - un macel colectiv perpetuu e filmul fiintarii si

des-fiintarii.

 

- Atunci cind mai multe animale se asociaza , randamentul lor (in

aparare sau atac ) creste si o data cu el sansa supravietuirii; iata un

argument putin patetic pentru selectia speciilor colaborative

   Omul a dus departe utilizarea colaborarii pentru supravietuire.

Colaborind in forme din ce in ce mai rafinate (in spatiu, in timp etc),

s-a impus "insinguratilor" si celorlalte grupari. "Grupul" permite

membrilor victoria asupra ne-mebrilor lui. Un succes al

conglomerarii.

    Astfel "celalalt" apare si in alt rol decit de "prada", "rapitor",

"concurent" sau "strain". Sentimentele de "camaraderie", ("fratie",

"iubire" ) isi au originea in aceasta segregare avantajoasa,in aceasta

rafinare (socializare) a macelului colectiv. Cu timpul , transmise si

devenite reflexe, ele se reclama "natura". Se poate chiar vorbi de

"meniri" si imagina "porunci". Si "grupul" capata o realitate tot mai

densa, de fiinta multipolara. Fie ca e vorba de familie, de asociatie,

de tara, de umanitate. Dar despre raporturile intre aceste nivele ale

omenescului voi reveni in alt loc.

 

- Exista insa si competitie inauntrul unui grup, pentru ca adevaratul

mobil (individual) al colaborarii (cresterea randamentului in macelul

colectiv) transcede structurii colective - solutie circumstantiala

aflata pe un strat mai putin profund al fiintarii.

    Practic aceasta se manifesta prin "incalcarea codului" unei

colectivitati de catre un membru, in interes individual. Daca

colectivitatea nu observa (hotul neprins ...) sau nu se apara

(societatile amortite) sau nu se mai poate apara (dictaturile) , cel

care abuzeaza cistiga din plin , caci profita si de avantajul asocierii

(in raport cu "ceilalti" din afara grupului) si de acela al

individualismului (fata de "colegii" inselati).

    Astfel de situatii au compus "istoria" in mai mare masura decit

momentele de altruism... Ar putea fi si ele selectate intr-o "colectie a 

egoismului", oglinda rasturnata a "depunerilor de bine". Ar fi aceasta

"epopee" mai putin reprezentativa ? Caci nici intr-un caz nu ar fi

mai subtire cantitativ ...

 

- Ramine, la mijloc (intre altruism-generozitate-iubire si egoism-

solidaritate-abuz) -corectitudinea simpla. E o solutie de echilibru,

dar a pus intodeauna o problema delicata : cum sa-i convingi pe cei

multi sa respecte un cod ? ... cind ei observa cit ar avea de cistigat

daca il incalca (neobservati sau nepedepsiti) si cu cit succes anumiti

"colegi" o fac deja ... (Vezi exemplul dezgregarii declansate de

mafia comunista in Romania).

    O solutie e sa prevezi mecansime de control, stimulare, pedeapsa.

Stim bine cit e de limitata (postura de "controlor" creeaza conditii si

mai propice pentru abuz, mecansimele sofisticate cer cheltuieli

disproportionate etc)

   

-O alta solutie e "formarea omului nou" ... A convinge oamenii sa

respecte codul grupului, controlati DINAUNTRU. E poate rolul

social al religiei (esenta moralei religioase). Intentia ne e rea.

Discutabil e efectul. Si mitificarea (desi probabil e inevitabila).

     Oare nu cumva folosind aceasta "disciplina interioara" se poate

manifestata si mai nestingherit interesul celor ce abuzeaza  ? In

sensul ca, amortiti de datoria interiorizata de a respecta codul ,

"stupid people" nu mai concureaza pe cei care stiu sa-l incalce ?

Pina la generalizarea grupului in care toti "simt datoria solidaritatii

si corectitudinii" luam act -de citeva mii de ani- de functionarea

"ciudata" a grupului "asimetric" , in care unii ... sint mai putini

solidari decit altii. Si in general sint cei care cistiga ... si sint

propagati prin selectie ...!

 

     Sint acestea imperfectiuni de parcurs ? ... care trebuie depasite cu

incredere pentru a permite convertirea progresiva la solidaritate? ...si

care nu vor mai conta in clipa cind scara "justitiei" va atinge zidul

ferm pe care il cauta bijbiind ... ?

     Sau manifestari ale unei perene precaritati ? ... tinind de insasi

esenta acaparatoare a metabolismului in care e ancorat "omenescul"

? ... si  care condamna retroactiv toate treptele scarii "spre justitie" la

statutul de utopica nazuinta ?

 

     Consecintele practice ale adoptarii uneia dintre aceste doua

ipoteze sint majore !

    Morala - actionind ca mecanism de scoatere din cursa a

"fraierilor"-  : iata  o viziune care reteaza entuziasmul fata de

ipoteticele ei impliniri si frumoasele ei promisiuni.   Privit prin

aceasta prisma,  gestul celor ce  propun fiinta morala  poate pare o

gigantica (chiar daca nedorita) diversiune ! Morala "neimpartasita"

avantajeaza (in sensul strict al supravietuirii animalice) pe cei care o

incalca !

    E aici un paradox la care ar merita sa mediteze sustinatorii 

moralei, cautind poate un mecanism in care regimul tranzitoriu sa

nu  produca efecte contrare celui scontat in final ! Un mecanism

"operational" care sa apere pe cel moral de slabiciunile inerente

generozitatii unilaterale ar secunda fericit rasplata prin "bucuria de a

fi bun"...

 

     O astfel de abordare hibrida cere insa o mai mare flexibilitate

decit au in general la dispozitie cei care CRED (de exemplu, de a

asculta ATENT glasul "scepticilor"). O atare deschidere (vizita,

experiment, rezonanta) poate fi corosiva (chinuitoare, periculoasa)

pentru "optimisti" - pentru ca le cere trecerea prin anti-starea celei in

si-au gasit echilibrul.  Nu pot fi deci condamnati ca se feresc. Mai

ales ca, cinicii nu sint foarte atragatori ca parteneri... Dar pot fi

atentionati optimistii ca, in lipsa acestui dialog, pierd o fata a lumii ...

 

   In rezumat, se poate povesti istoria si ca o pendulare necontenita

intre competitie , asociere si inselare a asocierii. O poveste confuza

si pasionanta, care pare a da cistig de cauza SIRETENIEI TOT MAI

SOFISTICATE.  Si in care, "morala grupului" (codul) permite o

anume stabilitate- crescind eficacitatea in raportul cu alte grupuri

competitoare.  In acelasi timp, individul profita si "intern" : direct

proportional cu respectarea intelegerii si solicitudinea la care recurg

"tovarasii" si invers proportional cu repectul de care da el dovada ...

! Important la un cod- este ca sa-l respecte ceilalti!!!

    Pentru a impiedica concurenta in nerespectarea codului, o utopie

credibila (crezuta) poate face mari servicii. E rolul intelectualilor

sinceri, ale caror efuziuni tandre pot fi exploatate ca narcotizante de

succes . Aceasta manevra , aceasta deturnare , aceasta confiscare a

dorului de frumos e o culme a artei "siretilor de profesie".  !

 

    Asa cum va prevenisem, cele de mai sus reprezinta un discurs

monocord artificial, obtinut prin decantarea unor aschii sceptice de

meditatie si observatie. Un discurs antipatic , de care fug chiar eu ,

(caci mi-e teama de surparea pe care mi-o poate produce) , de care

incerc sa ma apar. Literatura la care v-ati referit (ca pe un posibil

punct de sprijin in tatonarea catre lumina) nu mai reuseste insa (in

cazul meu) sa echilibreze perceperea realitatii - care o contrazice

elocvent si perseverent.

 

    Ma intreb daca increderea intr-un ideal (mit, asteptare, speranta)

nu are o consecinta nociva (perversa):

    Supapa de evaziune prin care respiram aerul unui "altfel"

jinduibil-  nu ne ajuta cumva sa ne mintim frumos , inconstient dar

nu cu totul inocent ?  Despicindu-ne intr-o dedublare jalnica, in care 

"ceea ce ne putem imagina ca am fi"  mascheaza "ceea ce sintem de

fapt " - nu dovedim ca inteligenta e o transfigurare a sireteniei ...?!  

    Butada cu "tocmai oamenii care se considera proveniti din maimuta ,

descind din maimuta" mi-e simpatica. Tentanta e si ideea ca sintem ceea

ce ne construim (desi marxismul a compromis-o usturator). Dar daca

totusi exista o limita a plasticitatii noastre si va trebui sa ne

resemnam a fi mai putin decit putem nazui ?

   

Ioan Rosca                                                Montreal, 15 martie

 

 

PS :  Dupa aceasta punere in garda privind unghiul de abordare, voi

reveni cu observatii privind  sensul istoriei Romaniei . Interlocutorii

dv. o stiu deja : sint si mai putin dispus la "mea culpa nationala"

decit dumneavostra ! Sper ca vom putea discuta serios, depasind

barajul acuzatiilor grotesti de anti-semitism - cu care au mai incercat

sa ma eticheteze (sau intimideze !?)