Cit se poate trai in stare de desirare ? Ma refer la aceea senzatie insuportabila de autoinghitire, contorsiune imposibila intre inauntru si afara, voma invaluinda si spaima a unei explozii iminente continuu asteptate. Oricit ar fi ea de justificata, de acceptata, de adoptata, desirarea pura e atit de insuportabila, incit pare esential instabilila, tranzitorie:  mai curind o trecere- prin, decit o stare- in.

 

Fara a mai face un inventar (anost deja) al motivelor diverse de desirare, ma voi rezuma (cam schematic ...) la tensiunea coprezentei unor contrarii ireconciliabile si indecidabile. La clipa in care A si non A sint simultan adevarate (sau simultan atragatoare, sau simultan preferabile). Paradoxul nevindecat ("rezolvat") cu obisnuitele tertipuri, si in acelasi timp neadorat ca tip de senzualitate rafinata, paradoxul netamiiat cu digresiuni despre unitatea contrariilor, paradoxul- rana destabilizatoare, incremenire desiranta.

 

Exista tot felul de tactici de a scapa din sorbul unui paradox agresiv. Nu o zic cu ironie (nu mai am orgoliile de odinioara) caci nu mai vad nimic rau in usurarea de tensiune.

Una din ele e dezvoltarea in spirala, destinderea in timp vibratorie : crezi ca A , apoi ca non A, apoi ca A ... si asa mai departe. De fiecare data sincer. Ca un balansor care bintuie in jurul punctului de echilibru, in care intrebarea dispare o data cu oscilatiile in jurul raspunsului. Cu timpul, te prinzi insa si iti pierzi inocenta. Devine clar ca fugi de prezenta simultana a contrariilor, pentru ca are in ea ceva corosiv, neomenesc, insuportabil. Devine clar ca raspunsul e de fapt cadavrul intrebarii si intrebarea cosciugul unui raspuns...

 

Unii, (putini) reusesc sa imblinzeasca paradoxul, traindu-l in imposibilitatea lui (!) ajungind chiar la un anume control (sau chiar placere...) al unei instabilitati perpetue.

 Ei par de exemplu a raspunde Marii intrebari :

"A fi SI a nu fi  - acesta e raspunsul".

Cioran prefera (se pare) aceasta anti-solutie, care desi manifest sfisietoare, avea calitatea de a-i satisface vanitatea refuzului unei pseudo-solutii. Se inscria astfel in traditia profesata de Camus in Mitul lui Sisif : a spera dupa ce nu mai speri, a cauta desi nu mai crezi, a continua desi nu mai ai motiv, a respecta desi nu mai respecti, a iubi desi nu mai simti, a injura desi nu mai ai pe cine...

 

Din pacate (pentru mine) tipul acesta de joc nu ma mai satisface (ajuta) nici un pic. Nu mai vad nici o excitare (maretie) in refuz, care e teribil de egal cu acceptarea. Istoria revoltei e destul de lunga pentru a-si fi epuizat potentialul de atenuare a energiilor desirarii. Dupa un sir atit de nemilos de solutii echivalente si revelatii circulare, ne e greu sa ne mai simtim pe o dreapta. Captivitatea cercului ne rinjeste. Te poti chiar intreba cit ne mai putem fofila in spatele unei "noi incercari" (prin iubire, prin ura, prin solidaritate, prin rationalitate, prin senzualitate, prin izolare, prin tacere, etc. etc. etc.) si daca vom putea gestiona contradictia netraibila astfel incit sa poata fi traita.

 

In acest sens "Omul revoltat" al lui Albert Camus (pe care tocmai il citesc) e destul de revelator. Se pare ca s-au cam epuizat pozele neincercate si ca noutatea a devenit tocmai constienta infundarii tuturor drumurilor. Ce va face revoltatul care nu mai are motive sa creada sincer in rostul vreuneia dintre atitudinile sale de raspuns ? Camus evita ( o data in plus ) aceasta intrebare, dindu-mi impresia ca in final, nu se poate trai in desirare, ca natura fuge de ea. Simt (ca o slabiciune emotionanta) dorinta sa de a fonda o morala (fie ea si de interval ...), si  faptul ca speculatiile sofisticate nu sint ipotezele ci corolarul caldurii si vitalitatii sale- in cautare de justificare si gasesc multe pasaje de o remarcabila bogatie contradictorie.  Dar vremea cind Camus ma fascina a ramas undeva in spate, emanind nostalgie. S-a mai topit si recunostinta (provocind o intensa simpatie) pentru ajutorul pe care mi l-a dat ca sa ma eliberez de inertia mitului si sa ma arunc in intrebare. Intre timp vidul de mit m-a adus in stare de perpetua tensiune dezagregatoare, pe care nu o mai inobileaza adolescentina bucurie de a-l fi descoperit...

 

In filozofia mea, Totul e Astfel (de exemplu- absurd) a lasat loc lui "Nu inteleg !" Atit. Nu mai vreau (nu mai pot) sa adaug la asta nimic. Am banuieli ca nici Cioran nu mai avea ceva de spus. Trebuie sa i se fi parut indecent.

 

 Ceea ce desigur nu rezolva contradictiile desirante.

 

Intre presentimentul esentialitatii iubirii (tandretei, solidaritatii, relatiei) si a gaunoseniei (amagirii, efemeritatii ) ei

Intre mirarea de a cauta si aceea de a nu afla.

Intre dorinta de a intelege si certitudinea de a nu putea.

Intre oboseala si bucurie.

Intre vitalitate si liniste.

Intre cuvint si tacere.

 

Absolut suspendat, absolut ratacit, absolut sfirtecat...

 

Nu-mi mai vine sa-mi mitific neputinta.

 

Ioan